Veel gestelde vragen

Wanneer is de ‘Huisje tuintje kindjes’ open?

Onze opvang is elke werkdag open van 6.30 uur tot 18.30 uur. In de kerstvakantie zijn we dicht en in de zomervakantie zijn we 3 weken gesloten. De andere vakanties blijven we open.

Mag mijn kind zijn fopspeen gebruiken?

Natuurlijk! Aangekomen in de kinderopvang, stoppen alle kinderen (behalve de baby’s) hun fopsteen en eventuele slaapknuffel in een blauwe doos. Om te spelen in de speelruimte hebben ze hun fopspeentjes niet nodig. Is het tijd om een dutje te doen, dan toveren we de blauwe doos tevoorschijn en krijgt elk zijn kind zijn fopspeen en/of slaapknuffel. Eens wakker, gaan beide terug in de blauwe doos (of een tas om mee te nemen naar huis).

Wat moet mijn kindje meebrengen?

Jouw kind zal een linnen zakje krijgen waarin je volgende spullen kan steken

  • 2 fopspenen ( genaamtekend)
  • knuffel om te slapen (indien nodig)
  • reservekleertjes
  • 2 body’s
  • flesvoedingen en doosje met reservepoeder of afgekolfde borstvoeding in een gepaste fles
  • heeft uw kindje voedingsallergieën waarvoor wij geen alternatieven kunnen aanbieden, geef dan zelf een vervanger mee
  • antislipkousjes of zachte pantoffeltjes (indien stapper): in de speelruimte worden geen schoenen toegelaten
  • laarsjes (zodat we ook in de winter naar buiten kunnen)
  • koortswerend middel (suppo of siroop)
  • eventuele medicatie met handleiding en doktersvoorschrift
  • klevertjes van het ziekenfonds

Wat als mijn kindje ziek is?

Neem voor 8 uur telefonisch contact met ons op via 0496 496 184. Dan bespreken we samen in welke mate je kindje ziek is. In bepaalde gevallen kunnen zieke kinderen wel degelijk in het kinderdagverblijf terecht. Bezorg ons indien mogelijk een doktersattest met de periode van toezicht en wij houden het verdere verloop van het ziekteproces nauwgezet in de gaten. We kunnen ook voorgeschreven medicatie toedienen. Geef in dit geval de medicatie en het doktersbriefje dat de medicatie wettigt persoonlijk af aan het onthaal. Zo kan je ons duidelijke afspraken doorgeven over de toediening. Laat de apotheker alvast de volgende info optekenen op de medicatie:

  • naam van de inhoud
  • naam van de dokter/apotheker
  • naam van het kind
  • datum van aflevering en vervaldatum
  • dosering, wijze van toediening en duur van de behandeling
  • wijze van bewaren

Pas als je kind lusteloos is, een slechte ademhaling heeft, te hoge koorts heeft en/of niet in staat is om mee te spelen in groep, kunnen we je kindje niet opvangen. Dat is ook het geval als je kind een besmettelijke ziekte heeft. Als je kind in 24 tijd meerdere keren heeft overgegeven of waterige diarree heeft gehad, kunnen we de opvang eveneens weigeren.

Als de datum van terugkeer is gekend, geef ons die dan zeker door. Is de datum van terugkeer onzeker en wordt de situatie van dag tot dag bekeken, gelieve ons dan dagelijks voor 8 uur telefonisch te contacteren.

Wat krijgen de kinderen te eten?

Voor aankomst heeft je kindje al ontbeten of een eerste flesje gehad. Peuters kunnen hun meegebrachte boterhammetjes in de kinderopvang opeten.

Als uw baby flessenvoeding eet, vragen wij u flesvoedingen en een doosje met reservepoeder mee te brengen. Vul de flesjes enkel met water. Wij voegen het poeder toe op het moment dat uw kindje moet eten. Geeft u borstvoeding, dan adviseren wij u om deze vooraf af te kolven en in een gepaste fles te bewaren. Indien gewenst mag u borstvoeding komen geven in de kinderopvang.

Voor de bereiding van de warme maaltijd en het fruitpapje hoeft u niets mee te geven. Heeft uw kindje voedingsallergieën, dan proberen wij alternatieven aan te bieden. Blijkt dat niet mogelijk, dan vragen wij u zelf een vervanger te voorzien.

We bereiden al onze maaltijden zelf. Dat gebeurt op basis van verse groentjes (uit onze eigen moestuin!), fruit, vlees of vleesvervanger, gevogelte of vis. Elke dag streven we gezonde, gevarieerde en makkelijk verteerbare maaltijden na. Twee keer per week voorzien we bovendien een vegetarische menu met een gezonde vleesvervanger zoals kikkererwten, linzen, noten, quorn, tofu, seitan en af en toe eens een burger. Een keer per maand is er een ‘Vettige Donderdag’: dan verwennen we de kindjes met frietjes. Om ons activiteitenaanbod niet in het gedrang te brengen, bereiden we de maaltijden ’s morgensvroeg en verwarmen we het bij etenstijd boven de 65°C.

Dit is een overzicht van ons voedingsschema (dat is niet exact omdat kinderen bij ons van nature wakker mogen worden, waardoor het ene kindje wat vroeger/later dan het andere eet):

  • voor 9 uur: ontbijt thuis of boterhammetjes mee te brengen
  • in het kringmoment wordt er een stuk fruit aangeboden. Dit is rond 9u30
  • rond 11 uur a 12 uur: middagmaal, menu
  • rond 15 uur a 16 uur fruit(pap), gevolgd door een dessertje zoals een koekje, boterham, yoghurt, pudding of cornflakes

Mag iemand anders mijn kindje ophalen?

Jazeker! Precies daarom vragen we bij aanvang van de opvang om ons een lijst mét foto te bezorgen van alle personen die om jullie kindje mogen komen ophalen. Vergeet het ons zeker niet te melden als een derde om je kindje komt. Dat kan persoonlijk, telefonisch of via mail.

Word ik als ouder betrokken bij activiteiten?

Ouders kunnen op elk moment van de dag bij ons langskomen. Uiteraard vragen we begrip op te brengen voor de rusttijden van onze kinderen.

Elke week gaat handpop Albi ‘op weekend’ bij een ander kindje. De eerstvolgende dag dat het kindje terug naar de opvang komt, nodigen we jou en je kindje uit om te vertellen over jullie gezamenlijke weekend.

U bent ook elk jaar van harte welkom op ons Sinterklaasfeest en paaseierenraap. Vlak voor de zomervakantie nemen we afscheid van elkaar bij een lekker ijsje, pannenkoek of meringue. En hebt u tot slot zelf een idee voor een activiteit, kom dat dan zeker met ons delen. Samen maken we er iets leuks van!

Jaarlijks organiseren we ook een tevredenheidsenquête waarmee jullie ons anoniem kunnen beoordelen en helpen om onze service te versterken.

Wat als ik als ouder ergens mee zit?

Aarzel dan niet en contacteer ons! Geef ons een belletje of vraag om een persoonlijk gesprek onder vier ogen. Samen vinden we zeker een oplossing.

Lukt het niet om het probleem persoonlijk met ons te bespreken, dan kan je ook deze klachtenfiche (link onder steken) invullen en mailen naar info@huisjetuintjekindjes.be

Vindt u dat we een grote fout hebben gemaakt en wilt u dit melden aan Kind & Gezin, dan kan dat telefonisch via 02 553 14 14 of schriftelijk naar Kind & Gezin, Klachtendienst, Hallepoortlaan 27, 1060 Brussel.

Tot slot geven we u nog graag mee dat we veel belang hechten aan zelfevaluatie. Daarom werken we met het instrument ‘MeMoQ’ van Kind & Gezin. Dat laat ons toe de pedagogische kwaliteit van onze opvang te bekijken en bevorderen. Daartoe is de jaarlijkse tevredenheidsenquête die we onder ouders organiseren een belangrijke bron van info.

Wat als ik onze samenwerking wil stopzetten?

Bezorg ons uiterlijk 3 maanden voor de einddatum van het contract een aangetekende brief ter attentie van Griet De Waele en Alexander Teirlinck– Kortrijksesteenweg 63, 9800 Deinze. Alle afspraken blijven gelden tot het einde van het contract.

Ook de verantwoordelijken van ‘huisje tuintje kindje(s)’ zelf kunnen de overeenkomst beëindigen. Dat kan onmiddellijk na schriftelijk verzoek bij het niet naleven van de overeenkomst. Hierna is geen enkele betwisting of vorm van schadevergoeding mogelijk.